SAS Plus: Premium Economy als toegevoegde waarde?

Voor wie economy net niet comfortabel genoeg vindt om langer dan een paar uur in door te brengen, maar niet het geld wil ophoesten voor business class, is er tegenwoordig Premium economy. Wij onderworpen zowel SAS Go (Economy) als SAS Plus (Premium economy) aan een vergelijkende test.

Economy en Premium samen in 1 zin?!

De laatste jaren zien we een heel wat verschuivingen op vlak van tarieven voor vliegtickets. De meeste maatschappijen passen hun producten aan de veranderende eisen van de klanten aan. Voor de vluchten op korte afstand leidt dat steeds vaker tot zogenaamde lowcost-producten: goedkope tickets waarbij geen bagage en snacks meer zijn inbegrepen. En op lange afstand zien we dat steeds meer luchtvaartmaatschappijen een extra product toevoegen op hun vliegtuigen: Premium Economy. Deze producten moeten een brug slaan tussen het "uitgeklede" aanbod in economy, en het "luxueuzere" product in business class. Brussels Airlines introduceerde recent zijn Economy Privilege en Scandinavian Airlines introduceerde dit als SAS Plus.

Voor deze vergelijking grijp ik terug naar mijn ervaringen aan boord van 2 verschillende vluchten met Scandinavian Airlines.

VluchtSK594SK946
RouteCopenhagen CPH - Chicago ORDChicago ORD - Stockholm ARN
ToestelAirbus A340-300Airbus A330-300
CabineSAS Go (Economy)SAS Plus (Premium economy)

1. Op de luchthaven

Scandinavian Airlines heeft een goed uitgewerkte mobiele app, waarmee je mooi op voorhand je boekingen kan zien, en meteen ook mobiel inchecken en je Passbook boarding pass downloaden. Echter kon ik om een voor mij onbekende reden geen mobiele boarding pass krijgen, en ik kon hem ook niet online afdrukken. Mogelijk had dit te maken met het feit dat de boeking was gemaakt via een online reisagent, of dat het een vlucht was naar de Verenigde Staten. Hoe dan ook, ik was veroordeeld tot inchecken op de luchthaven. Wie een even grote hekel heeft aan aanschuiven als ik, beseft dat dat allesbehalve een prettig vooruitzicht was.

Ik heb in Brussel ingecheckt aan de desk van SAS Go, en ook mijn bagage daar gedropt, die dan meteen werd doorgecheckt naar Chicago. Gelukkig wordt het in Brussel nooit écht druk aan de incheckbalies van SAS. Dat is echter in Chicago wel anders. Wanneer ruim 200 passagiers ongeveer gelijktijdig toekomen voor hun vlucht, kan de wachttijd aan de balies serieus oplopen. Scandinavian voorziet een aparte desk voor SAS Plus-passagiers. Ook fasttrack voor de veiligheidscontrole is voorzien op de meeste luchthavens. Mooi meegenomen, maar nu niet echt een dealmaker of -breaker.

2. Lounges

Bij een SAS Go ticket is uiteraard geen toegang tot de lounge inbegrepen. Zoals ik eerder al beschreef, kan je bij SAS eenvoudig toegang kopen tot de lounges voor 28 EUR. Dat is dan ook exact wat ik deed in Copenhagen, om mijn layover van 3 uur (die door vertraging opliep tot 5 uur) toch wat draaglijker te maken. Mijn SAS Plus-ticket voor de terugvlucht gaf me wel toegang tot de lounge in Chicago. Gelukkig maar, want moest ik hiervoor 28 EUR hebben neergeteld zou ik me serieus bekocht voelen. Een meer gedetailleerde review van de SAS lounges volgt in een apart artikel.

3. Aan boord

Boarden doe je als SAS Plus passagier samen met SAS Business en passagiers met Star Alliance Gold status. De SAS Plus-cabine bevindt zich tussen de Business class- en Economy-cabines en wordt subtiel van de andere cabines gescheiden door middel van een gesloten gordijn.

Aan boord zijn de verschillen tussen SAS Plus en SAS Go een stuk duidelijker. SAS Go is een standaard economyproduct. Met stoelen in een 2-4-2 configuratie op de Airbus-toestellen is het een behoorlijke speler op de markt, met een relatief comfortabele beenruimte van 31" en een stoelbreedte van 17.3".

Echter, voor wie wat groter is, zoals ikzelf, is het niet bepaald een aangenaam vooruitzicht om daar meer dan 9 uur in door te brengen. SAS Plus biedt je dan met een beenruimte van 38" en een stoelbreedte van 18.3" een stuk meer persoonlijke ruimte.

Uiteraard is dit absoluut niet vergelijkbaar met een Business class stoel. Het is en blijft een economy-product, maar je hebt tenminste niet het gevoel dat de passagier naast je zo goed als op je zit, of andersom.

Belangrijk punt misschien is het entertainment aan boord. Alle stoelen aan boord (zowel SAS Go, SAS Plus als SAS Business) hebben hetzelfde entertainmentsysteem en aanbod, enkel de bediening en schermgrootte is anders. Alle stoelen zijn ook voorzien van stopcontacten en usb-poorten. De door SAS verstrekte oortjes in economy zijn niet bepaald de moeite waard, best neem je je eigen vertrouwde headset mee, die je gewoon met een standaard minijack kan inpluggen.

4. Eten en drinken

Hier merkte ik opnieuw een enorm verschil tussen de twee producten. In SAS Go wordt er één flesje water aangeboden aan elke passagier bij het boarden, en bij de maaltijd mag er gekozen worden uit een assortiment softdrinks en fruitsappen. Extra softdrinks of alcoholische dranken kunnen aangekocht worden tegen het standaardtarief.

In SAS Plus zijn verschillende softdrinks, bieren, wijnen en sterke drank te verkrijgen, weliswaar slechts in 2 services en niet op afroep. Na de maaltijd wordt ook steeds koffie en thee aangeboden, zowel in SAS Go als SAS Plus.

De maaltijdservice bestaat in SAS Go uit een standaard tray met een slaatje en een warm gerecht in het typische foliebakje. Niet speciaal slecht, maar ook niet bepaald spectaculair. Voor het landen wordt nog een warme snack aangeboden.

In SAS Plus wordt een "verbeterde" maaltijd geserveerd. Er wordt deels geserveerd in glas en servies, en ook een degelijk metalen bestek wordt voorzien. Het warme gerecht wordt (naar mijn vermoeden om praktische redenen) nog steeds in een foliebakje geserveerd. Geen à la carte service dus, maar wel een duidelijke upgrade van het aanbod tegenover SAS Go.

5. De prijs

Mogelijk wel het belangrijkste in de ganse vergelijking is de prijs. Ja, SAS Plus is duurder dan SAS Go, logischerwijze. Hoeveel duurder het juist wordt, is afhankelijk van onder andere de bezetting van de vlucht en de tarieven op die route, net zoals bij elk andere boeking. Ik heb hier op de website van SAS al enorme verschillen gezien, gaande van 200 EUR extra per segment heen en/of terug. Het kleinste verschil wat ik heb gezien, was bij een erg duur tarief waar het verschil maar 50 EUR was. Over het algemeen zal de uplift ergens tussen die twee uitersten liggen.

Bottom line

Scandinavian Airlines zet zowel met SAS Go als met SAS Plus twee degelijke economy producten neer waarmee ik zonder veel twijfel opnieuw zou vliegen. Ik heb mijn terugvlucht kunnen upgraden via het Plusgrade systeem van Scandinavian, waarbij de uplift op mijn ticket naar mijn mening acceptabel was. Ik wilde niet het risico lopen om geen oog dicht te doen omdat ik de dag nadien een aantal afspraken had. Over Plusgrade later meer.

Voor wije mijlen spaart, krijg je bij zowel SAS Eurobonus als bij Aegean Miles & Bonus 200% mijlen voor vluchten in SAS Plus. Ook dat moet je dan meenemen in je overweging, net als de loungetoegang, die Scandinavian dus waardeert op 28 EUR per loungebezoek. Of de meerkost van SAS Plus gerechtvaardigd is, is moeilijk te zeggen. Voor de langere vluchten vind ik het al sneller de moeite waard omwille van het extra comfort, maar dat is voor iedereen verschillend uiteraard.

Foto's 1 tot 4 en omslagfoto © SAS AB

Deze artikels kunnen je ook interesseren