Tim Baelus

10 min leestijd

Review Lufthansa First Class: Hong Kong - München

Lufthansa First Class blijft een aantrekkelijk First Class-product om te vliegen. Onlangs had ik voor de eerste keer de kans om me neer te vleien in het zachte pluche van een Lufthansa A340 voor een vlucht van Hong Kong naar München.

In onze reeks over Miles & More hebben we al uitvoerig uitgelegd op welke manier je je Miles & More-mijlen het beste kan gebruiken. Eén van de tips die we daarbij gaven, was om te kijken naar vluchten met zo weinig mogelijk taksen en toeslagen. Vanuit bepaalde bestemmingen zijn deze namelijk beduidend lager dan vanuit andere. Voor een vlucht in First Class vanuit Europa betaal je makkelijk 300 euro in toeslagen. Vertrek je vanuit Hong Kong, Japan of Brazilië, dan betaal je een pak minder. Voor mijn vlucht vanuit Hong Kong naar München en dan verder naar Brussel betaalde ik 105.000 Miles & More-mijlen en 91 EUR aan taksen en toeslagen. Deze mijlen verdiende ik met mijn Brussels Airlines Preferred American Express kaart.

Door omstandigheden heb ik niet optimaal gebruik kunnen maken van de grondervaring in Hong Kong. Om mijn tijd in de stad te maximaliseren, had ik me al ingecheckt aan de in-town check-in, een ongelooflijk handig systeem waarbij je je bagage al afgeeft in het stadscentrum. In de luchthaven moest ik dus geen formaliteiten meer vervullen. Aan de check-in had men mij gezegd om toch naar de desk te gaan, zodat een wagentje me naar de lounge kon brengen. Daar had ik echter geen zin in. Ik was redelijk laat en ben gewoon zelf naar de lounge gewandeld.

United Global First Lounge

Lufthansa heeft géén eigen First Class-lounge in Hong Kong. Je hebt de keuze uit een aantal verschillende Star Alliance-lounges. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de United-lounge en van de Thai Airways-lounge. Ik koos voor de United Global First-lounge, omdat ik me had laten vertellen dat dit de beste zou zijn (raar maar waar).

Aangezien het een United-lounge was, waren mijn verwachtingen niet al te hoog gespannen. Bij binnenkomst zag ik een redelijk typische lounge, hoewel ze qua inrichtingen en drukte toch heel wat aangenamer was dan de triestige United Clubs in de Verenigde Staten. De lounge was niet druk, waardoor er voor iedereen voldoende plaats met privacy was. Ik koos voor een plaatsje op het terras (met een slecht zicht op de onderliggende terminal).

Het buffet was verzorgd en de keuze was redelijk uitgebreid, zowel qua gezonde als minder gezonde snacks. Naast het buffet was er ook een à la carte-menu.

Ook de drankkast was redelijk goed gevuld, zodat iedereen wel iets naar zijn smaak kon vinden. Ik koos voor een glaasje (redelijk saaie) Piper Heidsieck Champagne.

Heel leuk was de mogelijkheid om à la carte iets te bestellen. Dit had ik niet verwacht in een United Lounge. Verwacht geen culinaire hoogstandjes, maar het is toch leuk om iets substantieel te eten, in plaats van allemaal kleine hapjes van het buffet te moeten nemen. Ik koos voor de (Amerikaanser kan niet) cheeseburger. Verder ben ik helemaal vergeten wat er nog geserveerd werd...

Voor wie zich wil opfrissen vlak voor de vlucht, is er ook een doucheruimte aanwezig. Ook hier was ik aangenaam verrast door de kwaliteit en netheid.

De vlucht

Hoewel ik meestal niet de meerwaarde zie van First Class (omdat Business Class bij veel maatschappijen zo goed is en omdat ik de tijd toch grotendeels slapend doorbreng), is dit bij Lufthansa anders. Lufthansa heeft er namelijk voor gekozen om een inferieure business class-stoel te installeren op haar vloot.

Daarbij komt nog dat Lufthansa bezig is met het verwijderen van First Class op een groot deel van haar toestellen. Op een heel aantal bestemmingen wordt er gewoon geen First Class meer aangeboden. Gelukkig is Hong Kong nog een premiummarkt, waardoor er voorlopig nog in First Class geboekt kan worden en je niet in haar tweederangs Business Class moet vliegen.

De A340 waarmee ik naar München vloog, beschikte over acht First Class-zetels, die allemaal bezet waren (wat vermoedelijk te maken heeft met het feit dat de vlucht naar Frankfurt, die op ongeveer hetzelfde moment vertrekt, geannuleerd was door de pilotenstaking). Ik koos voor zetel 1K, de eerste zetel aan de rechterkant van het toestel.

De zetels in Lufthansa First Class zijn niet meer de meest vooruitstrevende First Class zetels die er bestaan (zoals bv. Etihad First Apartments dat wel is). Desondanks zijn ze heel comfortabel en bieden ze voldoende privacy. Bovendien vind ik het niet zo erg dat er iets minder privacy aanwezig is. Eén van mijn opmerkingen over Etihad First Apartments was bijvoorbeeld dat ik me wat in de steek gelaten voelde. In Lufthansa First Class zal dit niet gebeuren.

Vooraan in het midden van de cabine werd de champagne netjes uitgestald. Tijdens deze vlucht werd Laurent Pierre Cuvée Grand Siècle geserveerd door de efficiënte stewardessen, een exclusieve champagne, die me zeker kon smaken!

Ik heb een heel aantal glazen van deze champagne kunnen degusteren, terwijl de andere passagiers aan het boarden waren. Traditioneel wordt in Lufthansa First Class een schaaltje met Macademianoten geserveerd bij de champagne. Deze keer was het echter een mengeling van verschillende soorten, wat wel jammer was, aangezien macadamianoten mijn favoriete noten zijn (en bovendien vaak te duur om zelf te kopen).

Zoals het in First Class hoort, was er ook een Bose Noise Cancelling koptelefoon ter beschikking om zonder storende omgevingsgeluiden naar het Inflight Entertainment systeem te kijken. De keuze qua entertainment was weer niet al te uitgebreid en bovendien blokkeerde het systeem constant. Na een reset heb ik gelukkig toch een (slechte) film kunnen kijken tijdens het eten.

Zoals je op onderstaande foto kan zien, kan het privacyscherm omhoog, zodat je afgesloten zit van de rest van de cabine. Voor mij is dit meer dan genoeg privacy en bovendien heb je zo niet het claustrofobisch gevoel bij volledig afgesloten 'suites'.

Vlak voor het opstijgen kwamen de captain en de purser nog even langs om zich voor te stellen aan de First Class passagiers. Dit is een persoonlijke touch, maar voor mij hoeft dit niet meteen. Ik vind het voor mezelf ongemakkelijk, en voor de purser en de captain moet dit ook ongemakkelijk zijn, als je tegen alle acht de passagiers exact hetzelfde verhaaltje moet gaan vertellen, terwijl iedereen kan horen dat acht keer hetzelfde verhaaltje wordt verteld. Echt natuurlijk komt dit niet over. Bovendien stellen ze zichzelf in het Duits voor en beginnen dan hun verhaal in het Duits te vertellen, zonder even na te vragen of de passagier wel Duits spreekt.

Eenmaal in de lucht werd er gestart met de service. De vlucht vertrekt rond middernacht, maar toch werd er een uitgebreide maaltijd voorzien. Ik had niet veel honger (na mijn hamburger in de lounge) en was eigenlijk vooral moe, maar heb me toch maar opgeofferd om het menu aan een test te onderwerpen.

Als amuse-bouche werd er een courgette-ratatouille geserveerd. Dit gerechtje had absoluut geen smaak. Niet zo verwonderlijk aangezien courgette op de grond al naar niets smaakt. Op 10km hoogte worden alle smaken nog meer afgevlakt, dus courgette is een hele slechte keuze om te serveren in de lucht. Mits wat extra kruiding had dit toch nog goed kunnen komen.

Vervolgens was het de beurt aan de kaviaarservice. In tegenstelling tot bij Etihad, wordt door Lufthansa nog kaviaar geserveerd. Normaal gezien ben ik geen liefhebber, maar als ik First Class vlieg, dan neem ik toch een kleine portie (inderdaad, dat is een kleine portie op mijn bord). Dit hoort gewoon bij First Class en maakt de ervaring exclusief en compleet.

Het voorgerecht bestond uit een trio van krabravioli met mango, garnaaltapenade en koriander-limoendressing, aardappeltimbaal met kruidenvinaigrette en kiprolletjes met tomatenchutney en paddenstoelenkaviaar. Daarbij werd een slaatje geserveerd, met een heerlijke passievruchtendressing, voor mij het hoogtepunt van dit voorgerecht.

Als hoofdgerecht koos ik voor kalfsvlees in een kruidenkorst, geserveerd met een aardappelgratin, wilde paddenstoelen, met honing geglaceerde worteltjes en een jus op basis van appel. De smaken zaten goed, maar het kalfsvlees was iets te hard doorbakken.

Het nagerecht was een heerlijk chocoladetaartje met bessen en frambozen. De kaasschotel heb ik aan me voorbij laten gaan, omdat ik te moe was (het was ondertussen 2u 's nachts).

Toen ik wilde gaan slapen, kwam ik tot de vaststelling dat ik geen pyjama of amenity kit had gekregen. Als ik wat rondkeek naar de andere passagiers, dan zag ik dat zij allemaal wel een pyjama en kit hadden ontvangen. Blijbaar waren ze me dus vergeten, hoewel ik als allereerste aan boord was... Op eenvoudig verzoek kreeg ik wel snel mijn pyjama en amenity kit. Lufthansa geeft op veel vluchten Rimowa-amenity kits, zoals ik er ook al één had gekregen op mijn Thai First Class-vlucht en een eerdere ANA First Class-vlucht, dus ik had er nu ook weer graag zo eentje gehad om mijn collectie aan te vullen. Helaas moest ik het doen met een amenity-kit van Jacob Jensen. De inhoud was redelijk beperkt, met een kam, tandenborstel, sokken, oogmasker, oorstopjes en mini La Prairie-producten. Daarnaast ook nog een klein boekje om reclame te maken voor Jacob Jensen. De Van Laack-pyjama was veel te groot (ik vermoed dat enkel dikke bourgondiërs First Class vliegen).

Terwijl ik me omkleedde, heeft de stewardess mijn zetel omgevormd tot een bed, met een extra matrasje en een heerlijk dekbed. Ik heb me in bed gelegd en ben als een blok in slaap gevallen. Na 8 uur slapen werd ik wakker met nog 1u40 te vliegen tot München.

Om één of andere reden had ik zin om als ontbijt kaas en tapa's te eten. Ik had gehoopt om na deze kazen nog wat yoghurt te kunnen bestellen, maar het was al tijd om te landen. Achteraf gezien was ik blij dat ik dit toen niet meer heb kunnen eten, want ik had nog 6 uur door te brengen in de First Class Lounge... Een verslag hiervan volgt nog. Rond 5u00 landden we in München.

Conclusie

Lufthansa First Class is en blijft een zeer degelijk product. In tegenstelling tot bij Etihad, worden de verwachtingen die geschept worden wel degelijk ingelost. Lufthansa First Class vlieg je niet voor de tierlantijntjes en de onnodige gimmicks. Het is een oerdegelijk en kwalitatief product dat een First Class-passagier bezorgt wat hij nodig heeft: lekker eten, een goede nachtrust en efficiëntie.

105.000 mijlen voor een vlucht in First Class is niet goedkoop. Toch kan je sneller dan je denkt mijlen verzamelen. Als je al je uitgaven met een Miles & More-kredietkaart doet, dan tikt dit al snel aan. Bovendien vervallen je zuurverdiende mijlen niet zolang je de kaart minstens één keer per maand gebruikt. In ons artikel over kredietkaarten vind je meer uitleg.

Wil je zelf graag een Miles & More American Express aanvragen om ook eens in Lufthansa First Class te vliegen? Laat je gegevens dan achter in onderstaand formulier. We bezorgen je dan een link waarmee je 6.000 (Preferred) of 12.000 (Premium) mijlen krijgt om je eerste stap richting Lufthansa First Class te zetten.

[ninja_form id=5]

Deze artikels kunnen je ook interesseren