Tim Baelus

8 min leestijd

Expeditie First Class: Etihad First Apartments

Eindelijk was het moment aangebroken, de vlucht waar deze hele trip rond was opgebouwd, van Abu Dhabi naar Londen in de legendarische Etihad First Apartments.

Toen ik aan de gate arriveerde, was de boarding al bijna helemaal gedaan. Ik was wat lang in de Etihad First Class Lounge & Spa blijven hangen om daar zo veel mogelijk uit te testen. Op het moment dat ik aan boord ging, waren alle andere First Class passagiers zich al aan het installeren. Alle appartementen waren bezet en zelfs The Residence was bezet door twee personen! Bij het boarden herkende ik meteen de prachtige First Apartments cabin, die ik al zo vaak gezien had in andere reviews. Maar nu was het eindelijk mijn beurt!

https://youtu.be/F_ZnqlbqQRI

Mijn appartement 4A bevond zich aan de linkerkant van de Airbus A380. De stoelen zijn zo geschikt dat ze afwisselend voorwaarts en achterwaarts wijzen. 4A is een voorwaarts wijzende stoel, aan de kant van het raam, waardoor je dus makkelijk naar buiten kan kijken.

Ik draaide linksaf in mijn privé appartementje. Wanneer je binnenkomt, vind je links een kastje met daarin de amenity kit en een spiegel, zodat je je kan fatsoeneren na het landen, of na de douche.

De amenity kit was een leren zakje van een zekere Christian Lacroix. De inhoud was redelijk standaard, met een kam, scheergerief, tandenborstel, sokken,... en superkleine producten van het beauty merk Omorovicza (waar ik nog nooit van gehoord had) en waar goud in verwerkt zou zitten. Ik was er niet echt van onder de indruk. Voor First Class en dan zeker voor een luchtvaartmaatschappij uit het Midden-Oosten had ik toch iets substantiëler verwacht. Bij Emirates zitten bijvoorbeeld grote flesjes Bulgari-producten in de amenity kits. Ik kreeg verder ook nog een zak met een pyjama en slippers.

Onder het kastje bevindt zich de minibar, waar je frisdranken uit kan nemen zonder dat je iemand van de crew moet roepen. Dit kan handig zijn als je wakker wordt en snel iets wil drinken.

De zetel zelf is gigantisch en ook heel comfortabel. Hij is verstelbaar, zodat je er ook in kan onderuitzakken. Je voeten kan je aan de overkant op de bank leggen.

Deze bank doet ook dienst als bed. Als de bank opengeklapt wordt, dan heb je een ruim bed van 2m10 lang. Perfect om je heerlijk in uit te strekken. Ik heb mijn bed niet laten opmaken door de crew, want ik vond dit wat belachelijk tijdens een korte dagvlucht naar Londen.

Het televisiescherm is enorm. Dat moet ook wel, aangezien je omwille van de grootte van je appartement, redelijk ver van de tv zit. Gelukkig kan je het scherm heel makkelijk en intuïtief vanuit je stoel bedienen. Jammer genoeg was het aanbod aan films en series zeer beperkt. Er was niets beschikbaar dat me lange tijd kon boeien. Uiteraard zijn er noise cancelling headphones aanwezig, zodat je in alle stilte naar een film kan kijken.

Zodra ik me geïnstalleerd had in mijn ruime zetel, kwam de crew zich voorstellen. De namen van de crew ben ik vergeten, omdat ik me te hard aan het focussen was op de champagne die geserveerd werd. Net als in de lounge werd hier de uitstekende (wel een heel atypische smaak) Bollinger La Grande Année 2005 geserveerd.

Deze lekere champagne werd vergezeld van een aantal aperitiefhapjes.

Ondertussen was ook de onboard chef zich komen voorstellen. Hij vertelde me dat ik kon eten wanneer ik wou en gaf wat informatie over wat er op het menu stond. Ik besloot om om 12u Abu Dhabi tijd te eten. Ondertussen was de stewardess die zich met de douche bezig hield ook langs gekomen om te vragen wanneer ik wou douchen. Ik zei haar dat ik me liefst vlak voor het landen zou opfrissen. Dat zou geen probleem zijn.

Aangezien de vlucht iets na 8u vertrokken was, had ik nog wat tijd te doden voor ik kon eten. Na een vruchteloze zoektocht naar een leuke film op het entertainmentsysteem, besloot ik de onboard bar met een bezoekje te vereren. Mijn broer vloog (ocharme) in Business Class, maar de onboard bar is gemeenschappelijk voor zowel Business Class als First Class. Via het onboard messaging systeem spraken we af om samen in de bar wat te gaan drinken. Ik dronk een cocktail (Americano Cocktail, geen aanrader), hij de inferieure business class champagne.

Na onze aperitief was het tijd om aan tafel te gaan. Als amuse-bouche was er geitenkaas met een soort rode biet en gekonfijte walnoot. Niet slecht.

Als voorgerecht koos ik de Arabische mezze. Hier was ik niet zo van onder de indruk. Al bij al was het niet slecht, maar ik vermoed dat ik te veel verwend ben geweest in Jordanië. Daar stond bij elke maaltijd namelijk ongeveer hetzelfde op het menu.

Vervolgens kreeg ik een sorbet voorgeschoteld om de smaakpapillen te spoelen.

Als hoofdgerecht koos ik de suggestie van de dag, een enorm lekker stuk Wagyu met een aardappelgratin. Het vlees moet zowat het lekkerste stuk vlees zijn dat ik ooit gegeten heb! Normaal gezien werden er ook nog champignons bij geserveerd, maar aangezien ik dat niet lust, heb ik gevraagd om deze weg te laten. Ik was wel een beetje teleurgesteld dat de chef niet spontaan met een alternatief voor de champignons voor de dag kwam.

Van het nagerecht ben ik vergeten een foto te nemen. Ik koos voor de texturen van dadel, maar ik had moeten weten dat dit niet zo'n goede keuze was. Het gerecht miste variatie en frisheid. De zware, zoete smaak van dadels was in alle 'texturen' terug te vinden en was te veel van het goede. Het hele gerecht was te plakkerig en te zwaar. Als afsluiter dronk ik nog een cognacje.

Na het eten had ik eigenlijk niets meer te doen. Er was niets te zien op het inflight entertainment systeem en ik had geen zin meer om te eten. Het enige wat je op dat moment kan doen is gewoon zitten. Net hetzelfde als in business class of in economy. Het enige verschil is dat je iets comfortabeler zit en dat de champagne beter is. Dit bracht me in een filosofische bui en zette me aan het denken of First Class werkelijk zoveel beter is dan Business Class. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat dat niet het geval is. Het is leuk om in First Class te vliegen, maar eigenlijk is het verschil met business class niet zo groot. Het eten is iets beter, maar in business class eet je ook lekker. De zetel is groter, maar in business class zit je ook comfortabel en gaat je zetel ook helemaal plat. Het entertainment is even slecht en de vlucht duurt even lang. In veel gevallen is de premium die je betaalt (zowel in mijlen als in cash) volgens mij niet de moeite.

Wat First Class (Etihad en Emirates op de A380) dan weer wel meer heeft dan business class, is een douche aan boord. De cabin crew was mijn afspraak vergeten, dus na een herinnering hebben ze me vlak voor landing toch nog laten douchen. De douchecabine is redelijk klein, maar je hebt toch voldoende plaats om je te douchen. Er is een indicator die aangeeft hoeveel water je verbruikt hebt. Zoals je in de laatste foto kan zien, heb ik niet veel water verbruikt. Blijkbaar is dit abnormaal, want toen ik op mijn plaats zat, kwam de stewardess nog langs om te vragen of ik wel gesnapt had hoe de douche werkte, aangezien er zo weinig water verbruikt was. In ieder geval, ik was helemaal opgefrist, zodat ik met een fris hoofd de verschrikkelijke luchthaven die London Heathrow is, tegemoet kon gaan.

Als afsluiter van deze review ook nog kort iets over de crew. Hoewel de crew haar best deed, had ik het gevoel dat er toch een soort spanning aanwezig was. Ik werd hoofdzakelijk bediend door de enige mannelijke cabin crew, maar ik had de indruk dat de rest van de crew iets tegen hem had. Ik heb hen een paar keer met hun ogen zien draaien als hij wat in de weg liep en nadat mijn tafel werd klaar gezet kwam een andere cabin crew zuchtend mijn messen en vorken een klein beetje verplaatsen. Er hing duidelijk een spanning in de lucht en dat zorgde er voor dat de sfeer niet was wat ik in First Class verwacht. De service was op automatische piloot en de vriendelijkheid was niet gemeend. Enkel de chef was heel enthousiast.

De appartementen zelf zijn fantastisch ontworpen en werkelijk top qua comfort en privacy. Toch moet ik ook hier een kanttekening bij plaatsen. Het feit dat je helemaal afgesloten zit, zorgt er ook voor dat de crew niet ziet wanneer je iets nodig hebt. In een open First Class layout kan je makkelijker oogcontact maken met de crew, wat veel aangenamer is dan iedere keer op het belletje te moeten drukken.

Conclusie

Etihad First Apartments vliegen is een fantastische ervaring, al is het maar door de exclusiviteit van het product. Het eten is lekker, de douche aan boord is geweldig, je hebt enorm veel privacy en een heerlijke zetel en groot bed. Toch zijn er, wat mij betreft, ook minpunten. Je kan niet kiezen voor minder privacy, waardoor je je een beetje afgesloten voelt van de buitenwereld en als dan het entertainment aanbod nog eens mager is ook, dan zit je daar mooi te zitten in je appartement, met niets om handen.

Deze artikels kunnen je ook interesseren