Take Air: de eerste 'all-you-can-fly' luchtvaartmaatschappij in Europa

Een abonnement nemen om te vliegen zoveel je wil? Het kan vanaf nu met Take Air, een nieuwe Belgische luchtvaartmaatschappij die begin volgend jaar haar activiteiten zal opstarten vanaf de luchthaven van Antwerpen.

Met dit nieuwe aanbod mikt Take Air op de zakenreiziger die frequent dezelfde route heen-en-weer vliegt. Voor een vast bedrag per maand kan je zoveel vliegen als je wil. Take Air is de eerste Europese luchtvaartmaatschappij die met een lidmaatschap werkt, naar het voorbeeld van de Californische maatschappij Surf Air. Met zo’n lidmaatschap hoef je niet telkens een nieuw ticket te kopen. Je reserveert tot 30 minuten voor vertrek je plaats online. Het bedrijf is ontstaan uit een samenwerking tussen Matthieu Dardenne en The Aviation Factory, met het hoofdkantoor gevestigd op de luchthaven van Antwerpen.

Het management van Take Air: Carl Legein en Matthieu Dardenne

Gericht op zakenreizigers

Omwille van het zakelijke karakter zal Take Air vliegen met Beechcraft King Air zakenvliegtuigen, voor 6 tot 9 passagiers. Lid worden van Take Air kan vanaf 1.650 euro per maand. Voor dat bedrag kan je onbeperkt meevliegen op alle Take Air-vluchten, op die manier heb je eigenlijk bijna altijd een vliegtuig ter beschikking.

Toch zijn er beperkingen aan het reservatiesysteem. Voor deze 1.650 euro heb je een lidmaatschap voor één persoon, en krijg je 2 reservation passes. Dit betekent in de praktijk dat je maximaal 2 vluchten kan reserveren. Telkens je een gereserveerde vlucht hebt gevlogen, wordt de betreffende pass weer vrijgegeven, en kan je een nieuwe vlucht reserveren. Wil je meer personen of passes in je abonnement, dan kost je dat respectievelijk 500 euro per persoon en 400 euro per pass. Voor het aanmaken van een lidmaatschap wordt ook 1.000 euro administratieve kost aangerekend, dewelke echter tijdens de opstartfase niet zal worden doorgerekend.

Beechcraft King Air vliegtuig op Antwerp Airport
Cabine van een Beechcraft King Air vliegtuig

Take Air begint vanaf maart 2015 te vliegen tussen Antwerpen en Zürich, en tussen Londen en Parijs. In het begin wordt gestart met vluchten 's ochtends en 's avonds, met de bedoeling om dit op korte termijn op te trekken tot vijf vluchten per dag. Iedere zes maanden wil Take Air een tweetal nieuwe verbindingen aan het aanbod toevoegen. Men mikt hierbij specifiek op routes van minder dan 90 minuten vluchttijd die een echte meerwaarde bieden voor de zakenreiziger.

Volgens een studie uitgevoerd door Vlerick Business School zouden niet minder dan 150 Europese bestemmingen in aanmerking komen voor het concept van Take Air. Via de website zal het mogelijk zijn om toekomstige routes te suggereren. Er zal uitsluitend gevlogen worden naar luchthavens met een General Aviation terminal. Op termijn wil men bijkomende kantoren openen in Londen, Zürich en Parijs, met de ambitie om in 2017 een eigen vliegtuig aan te kopen.

Routenetwerk van Take Air (in december 2014)

Doordat Take Air zal vliegen van en naar de zakenterminals van regionale luchthavens (de zogenaamde General Aviation Terminals), zal je veel minder tijd verliezen. Inchecken kan tot 15 minuten voor vertrek, en parkings zijn meestal vlakbij het terminalgebouw. Hierdoor zou je volgens hen tot 90 minuten per vlucht kunnen winnen, vergeleken met de klassieke luchtvaartmaatschappijen. Dit is erg belangrijk voor de zakenreiziger die geen tijd wil verliezen met wandelen en aanschuiven.

Airport Angels

Vanaf de aankomst op de luchthaven wordt je bijgestaan door een Airport Angel. Deze Airport Angels organiseren je vlucht, zodat je ook hier geen tijd verliest. Ze registreren je aanwezigheid en nemen je baggage van je over. Indien gewenst kunnen zij ook transport regelen van of naar de luchthaven. Bij de reservatie ontvang je het telefoonnummer van de Airport Angels op de luchthaven van vertrek. Ze fungeren als het ware als je persoonlijk assistent tijdens je verblijf op de luchthaven.

Antwerp Airport, luchthaven in volle expansie

Ook in Antwerpen vliegt Take Air vanaf de zakenterminal van de luchthaven. Voorlopig gebruiken ze de nieuwe terminal van The Aviation Factory, maar zodra de volledig nieuwe zakenterminal van Antwerp Airport klaar zal zijn zal Take Air hier zijn intrek nemen. Dit nieuwe terminalgebouw zal voorzien zijn van alle comfort dat men verwacht van een moderne luchthaven zoals lounges, vergaderzalen en Wi-Fi. Dit alles moet Antwerp Airport opnieuw op de kaart zetten als zakenluchthaven.

Ook voor gewone passagiers is er heel wat aanbod bijgekomen de voorbije maanden. Eerder dit jaar begon Flybe al met vluchten naar het Britse Southend. Onlangs kondigde Jetairfly ook al aan te starten met vluchten van en naar Antwerp Airport, onder meer naar verschillende vakantiebestemmingen aan de Middellandse Zee en naar het Duitse Berlijn. Tot slot gaat ook VLM Airlines, opnieuw onder eigen naam vluchten uitvoeren. De eerste nieuwe VLM-bestemming is Genève. Als we dit alles op een kaart uitzetten ziet dat er als volgt uit.

Beschikbare bestemmingen vanaf Antwerp Airport

Conclusie

Take Air heeft zeker een vernieuwend concept met deze reisformule. Vooral voor drukbezette zakenreizigers die vaak heen-en-weer vliegen tussen kantoren in verschillende landen kan dit een interessante formule zijn. Toch zal het er sterk vanaf hangen of Take Air de goede balans zal vinden tussen het aantal routes en frequenties, en het aantal beschikbare plaatsen op hun vliegtuigen. Het zou een mooie opsteker zijn voor de luchthaven van Antwerpen, en voor de Belgische luchtvaartindustrie mocht Take Air een succes worden.

 

Maps gegenereerd met Great Circle Mapper
Foto's Antwerp Airport General Aviation Terminal © Crepain Binst Architecture

Deze artikels kunnen je ook interesseren