Altijd een spannend moment, als je een Telegram-berichtje op je GSM ontvangt van Jumpseat. Zo ook de melding van de ‘Sake Fare’ van Qatar Airways, met uitstekende tarieven om in business class naar het verre oosten te vliegen.

Sake Fare Qatar Airways

De beschikbare data op de website van Qatar slinken iedere minuut. Uiteindelijk vinden we toch een goeie deal voor 735 EUR per persoon voor een retour vlucht naar Tokyo-Narita (NRT). Vier vluchten in business class, met een tussenstop in Doha (DOH), Qatar. De vluchten van BRU naar DOH worden uitgevoerd door een Airbus A350, van DOH naar NRT gaat het met een Boeing 777.

Business class

Genieten in business class

In deze review bespreken we onze terugreis. We starten op Narita Airport met een bezoekje aan de Sakura-lounge. Ondanks het late vertrek is het nog druk in de business class lounge. Er staat een oosters buffet opgesteld, er is niet bijster veel keuze. Maar de Thaise curry smaakt niet slecht, net zoals het eerste glaasje champagne. De Sakura-lounge biedt tot 20 uur ook wellnessbehandelingen aan en heeft een mooi zicht op de tarmac. Al bij al geen slechte plek om te vertoeven.

sakura lounge

Sakura business lounge

Boeing 777

We gaan aan boord en nemen plaats in seat 2A en 2C. De cabine heeft een 2-2-2 opstelling en is voor de helft bezet. De beenruimte is enorm en de TV staat misschien zelfs wel iets te ver van je vandaan. Wel gemakkelijk voor onze soms stuntelige purser die genoeg ruimte heeft om ons te bedienen. Er is een aanbod van zowel westerse als Japanse gerechten. Uiteraard vergezeld van champagne en lekkere wijnen.

Boeing 777 business class

Business class Boeing 777

Maar het is een nachtvlucht dus de zetels gaan vrij snel plat en na een lekkere maaltijd slapen we een groot gedeelte van de 9 uur durende vlucht. De slippers, pyjama’s en amenity kits met producten van Monte Vibiano komen uiteraard goed van pas.

Al Mourjan lounge

In Doha hebben we een tussenstop van ruim vijf uur. Tijd genoeg dus om de Al Mourjan-lounge te verkennen. De lounge ligt er ’s nachts zo goed als verlaten bij. Enkel de ‘nap boxes’ zijn volzet. De douchecabines zijn wel beschikbaar en we kunnen een frisse douche wel gebruiken. De badkamers zijn voorzien van een inloopdouche, wastafel en toilet. Doucheproducten van Rituals en handdoeken liggen al klaar. Maar we zitten hier in de woestijn en er komt enkel heet water uit de kraan.Dan maar even afkoeling zoeken in de bar.

al mourjan lounge

douchen in de Al Mourjan lounge

Al Mourjan heeft twee restaurants. We starten op het gelijkvloers, een ruime en strak ingerichte ruimte waar we moederziel alleen zitten. ’s Nachts is er een beperkte kaart met enkele warme snacks en een klein ontbijtbuffetje. Uiteraard maken we er meteen een champagne-ontbijt van. De bediening gebeurt aan tafel.

lounge Doha

De immense lounge

Het tweede restaurant ligt op de bovenverdieping. Het is iets groter en beschikt over een ruimer buffet. De tijd dat men hier Krug champagne schonk is helaas voorbij.

al mourjan lounge

Prive restaurant ’s nachts

De lounge is immens en heel sober en klassevol ingericht. Helaas mist ze hierdoor wel wat gezelligheid en doet de grote vijver ons haast aan een crematorium denken. We rusten nog wat uit in een van de vele zithoeken. Alle stoelen zijn trouwens uitgerust met USB-poorten. Na vijf uur is het tijd om te boarden en in zes uur naar Brussel te vliegen.

Al Mourjan lounge

Jetlag verdrinken…

Business class A350

De business class van de A350 is opgesplitst door een kleine bar. We nestelen ons in seats 8A en 8F, twee window seats. De cabine heeft een 1-2-1 opstelling. Op de heenvlucht hadden we de middle seats al getest, ideaal als je als koppel reist. Hou er wel rekening mee dat je in de laatste 3 rijen van de busines class achter de ingang zit, en dat alle economy passagiers nog langs je moeten passeren.

business class A350

Business class cabine A350

Toch worden we al snel voorzien van een glaasje rosé Piper-Heidsieck, een verkoelend handdoekje en warme nootjes. Tijdens de 777 vlucht werd de Billecart-Salmon geschonken.

business class

Aperitieven

champagne A350

Drankkaart

Onze seat gaat vrij snel in relaxmodus. De slaappositie van de seat is verrassend ruim. We krijgen nog een matrasje om over de stoel te leggen, in tegenstelling tot de nachtvlucht geen slippers en pyjama’s deze keer. Wel weer een amenity kit natuurlijk, we hebben er deze reis 8 verzameld.

amenity kit

Amenity kit

In de zijvakken van de seat vinden we een koptelefoon, een flesje water en de afstandsbediening van het entertainment systeem. Al werkt het touch screen op de TV zelf toch wat gemakkelijker. De massage in onze stoelen gaat aan en we genieten van een eerste filmpje.

business class a350

Seat 8F

business class

middle seats

Qatar Airways werkt met een ‘dine anytime’ concept. Je kan dus bestellen wat je maar wil, en wanneer je wil. Allemaal best lekker, en haast onmogelijk om elk gerechtje te bespreken als je zo lang op het vliegtuig zit. De crew doet hard z’n best om onze glazen bij te vullen en de service verloopt vlot en vriendelijk, ondanks de volle cabine.

Business class A350

Verzorgde maaltijden

Na de lunch, en de hyperkinetische Guardians of the Galaxy, is het tijd voor een dutje. Een uurtje voor de landing wordt er nog een à la carte ontbijtje geserveerd. Ja, dankzij de jetlag is ons bioritme danig ontregeld. De crew maakt ook nog even tijd voor een praatje en zou het waarderen als we op de website een korte beoordeling invullen. We zijn tevreden dus doen we dat ook even.

Op Brussels Airport bekomen we nog even in de lounge van British Airways, kwestie van de stoppen waarmee we de reis begonnen zijn…een laatste glas bubbels.

lounge Brussel

Lounge Brussels Airport

Conclusie

De A350 is een mooi en ruim toestel, met aangepaste sfeerverlichting. De seats zijn ergonomisch en visueel top. Het culinaire aanbod is ruim voldoende en elk gerechtje wordt mooi gepresenteerd. Qatar verdient terecht een vermelding in de de top van de business class-cabines.

In combinatie met de luxe van de Al Mourjan-lounge is het zalig reizen op deze manier. Bovendien levert deze trip nog eens 130 Qpoints en 27.580 Qmiles op. Bedankt Jumpseat voor de tip!

Meer verslagen over onze Tokyo trip vind je op Travelchecker.