Miles & More gaat revenue-based

Niet geheel onverwacht, maar wel heel slecht nieuws voor wie graag mijlen verzamelt met Star Alliance. Vanaf begin volgend jaar zal je namelijk heel wat minder Miles & More-mijlen verdienen met vliegen.

Miles & More is niet het eerste programma dat ervoor kiest om hun hele structuur overhoop te gooien. De trend komt overgewaaid vanuit de Verenigde staten, waar men al enkele jaren bezig is om deze veranderingen door te voeren. Concreet komt het erop neer dat je niet langer awardmijlen gaat verzamelen op basis van de gevlogen afstand, maar wel op basis van het bedrag wat je voor de vlucht hebt betaald. En aangezien wij allemaal liefst zo min mogelijk betalen, is dat geen goed nieuws.

Het nieuwe systeem gaat in voor de meeste (zie verderop voor details) boekingen die worden gemaakt op of na 12 maart 2018, dus niet voor bestaande boekingen. Vanaf dan zal je nog slechts 4 awardmijlen ontvangen voor elke uitgegeven euro, en dit enkel voor het basistarief en de taksen door de maatschappij aangerekend, dus NIET op luchthaven- of andere overheidstaksen. Voor de berekening van de statusmijlen verandert er niets, dat blijft (voorlopig?) het gebruikelijke systeem.

Heb je de Frequent Traveller, Senator of HON Circle-status, dan is er een (kleine) bonus. Op vluchten uitgevoerd door Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, United Airlines, Air Canada, LOT Polish Airlines, Croatia Airlines, Adria Airways en Air Dolomiti krijg je 6 mijlen per uitgegeven Euro (2 mijlen meer dus dan de basis). Voor vluchten uitgevoerd door Eurowings, Brussels Airlines of een andere Miles & More-partner krijg je 5 mijlen (1 mijl meer dus). Opvallend dus, Brussels Airlines wordt sterk achteruitgeschoven voor leden met elite-status.

Belangrijk om weten is dat het boekingskanaal de beslissende factor wordt of je mijlen krijgt via het "revenue" systeem, of via het "klassieke" systeem. Het nieuwe systeem is van toepassing op alle tickets die door Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Eurowings of Brussels Airlines verkocht zijn.Je kan steeds aan het ticketnummer zien of de awardmijlen volgens het nieuwe systeem worden berekend. Als de eerste drie cijfers van je ticketnummer 220 (Lufthansa), 724 (SWISS), 257 (Austrian Airlines) of 082 (Brussels Airlines) zijn of als jeticket uitgegeven is door Eurowings, dan is het nieuwe systeem voor dat ticket van toepassing. Zo niet, dan worden de awardmijlen volgens het oude systeem berekend.

Alle details kan je steeds nalezen op de website van Miles & More, ze hebben ook een korte animatie ontwikkeld die de verschillen moet verduidelijken. Samengevat komt het er eigenlijk op neer dat je gewoon veel minder awardmijlen gaat verdienen. Neem nu bijvoorbeeld een goedkope vlucht met Brussels Airlines, van 65 EUR. Deze korte vluchtjes geven in de regel recht op 2x 125 awardmijlen volgens het klassieke systeem. Van deze 65EUR blijft na aftrek van de luchthaventaksen en belastingen nog 14 EUR over. Als gewoon lid van Miles & More zal ik per Euro 4 mijlen ontvangen, m.a.w. 56 mijlen. Boek je goedkope business class tickets dan wordt het verschil helaas alleen maar erger...

Het ziet er dus sterk naar uit dat een van de enige manieren om nog op een realistische manier Miles & More awardmijlen te sparen het gebruik van de Brussels Airlines credit cards is... Althans voor wie niet regelmatig vliegt met full-fare Business of First Class-tickets. Wie alsnog Star Alliance vliegt doet er goed aan een alternatief programma zoals Aegean Miles & Bonus te overwegen.

Goed om weten is dat er (voorlopig) niks verandert aan de manier waarop je mijlen kan gebruiken. Die tabellen blijven nog steeds geldig (zie ook onze eerdere Miles & More artikels). Al zou ik er vanuit gaan dat dat niet al te lang nog zo gaat blijven. Wie nu nog een stapeltje Miles & More-mijlen heeft zitten doet er goed aan om op zijn minst uit te kijken naar een manier om deze zo lucratief mogelijk te gebruiken. De kans dat deze tabellen nog lang zo gaan blijven is heel erg klein, en de nieuwe tabellen zullen ongetwijfeld geen verbetering zijn. Voor vragen of meer info kan je zoals steeds terecht op ons forum.

Deze artikels kunnen je ook interesseren