India stond reeds lange tijd op mijn verlanglijst maar door omstandigheden kwam er steeds iets anders tussen. Het resultaat is dat ik ondertussen rekening moet houden met een 5-jarige kleuter en een 1-jarige peuter, en ook al is avontuur niet onoverkomelijk, toch wou ik de eerste ervaring met het land van Delhi belly zo makkelijk mogelijk maken. Niet alleen voor mezelf maar eveneens omdat er niets erger is dan zieke kinderen op vakantie.

Onze eerste stop zou Delhi worden (oh de ironie) en ondanks het feit dat deze stad het administratief hoofdkwartier van India is met meer dan 20 miljoen inwoners, is er toch een eerder beperkt aanbod aan luxueuze hotels die verbonden zijn met de bekende ketens. Zeker als je de vergelijking maakt met Mumbai.

Waarom ik voor de Lodhi gekozen heb? Omdat het hotel tot 2013 deel uitmaakte van de vermaarde Aman hotel keten, en nog steeds een nauwe samenwerking met hen heeft. Er zijn slechts 40 kamers en 8 suites, maar aangezien de kamers de ruimste van Delhi zijn kan je gerust stellen dat ze allen de naam suite waardig zijn. Om eerlijk te zijn heb ik nog geen enkel ander hotel gekend waar een kamer van ruim 130 vierkante meter met privé zwembad als een “kamer” wordt beschouwd. Het geeft anderzijds een idee van de extremen die hier gehandhaafd worden. Zeker als je bedenkt dat dit nog steeds een stadshotel is.

Ik boekte een Lodhi premier room, omdat je vanaf deze categorie dat privé zwembad op je terras hebt, wat met kinderen steeds een groot voordeel is. En die 130 vierkante meter was eveneens ruim voldoende plek voor 4 personen. De premier room is ook hoger gelegen wat je dan weer een mooi uitzicht geeft over een deel van de stad (indien er niet teveel smog is).

Eerste impressies zijn belangrijk en dat heeft de Lodhi maar al te goed begrepen. Nadat ik geboekt had kreeg ik een vragenlijst om ervoor te zorgen dat mijn verblijf volledig zorgeloos en op maat zou zijn. En de vragenlijst is niet de standaard lijst die elk luxe hotel naar je doorstuurt (indien ze dit reeds doen). Integendeel, deze keer ging het veel verder. Naast de standaard vragen welke welkom amenities je graag zou ontvangen, welke shampoo en conditioner het beste passen bij je haar, enz… kun je ook tot in detail kiezen hoe persoonlijk de service mag zijn, tot het vet percentage van de melk in je koelkast.

Aankomst in deze miljoenenstad kan soms hectisch zijn, echter niet met de Lodhi, aangezien zij een vaste medewerker op de luchthaven hebben die je via een aparte zij-uitgang dadelijk naar je transport brengt om zo de drukte te vermijden.

Eens je aankomt in het hotel staat een klein leger van personeel je op te wachten om je persoonlijk te begroeten en welkom te heten in deze oase van rust in het centrum van de stad. Sommigen zouden twijfelen om luxe hotels te boeken met kinderen, maar mijn persoonlijke ervaring is steeds zeer positief en deze keer was geen uitzondering. Check-in formaliteiten waren minimaal en werden dadelijk in de kamer geregeld. De vragenlijst die ze eerder opgestuurd hadden werd tot in de puntjes opgevolgd. Daarenboven waren we te gast tijdens de paasperiode en voor de kinderen waren er zonder problemen chocolade eieren voorzien (zoals ik vooraf gevraagd had). Zeker een leuke attentie in een land waar Pasen een vrij ongekend begrip is.

De algemene indruk van de kamer is er één van rust, ruimte en verborgen luxe. Luchtreinigers zijn altijd een pluspunt maar dikwijls storen deze door lawaai of hun omvang. Niet hier, want het hotel heeft zwaar geïnvesteerd in design luchtreinigers die geluidloos hun werk doen. Je kan ze letterlijk overal in het hotel terug vinden maar door hun stilistische vorm vallen deze helemaal niet op. Verder heeft de kamer alle ruimte goed benut. Aan de ene kant is er de walk-in dressing, minibar station, inkomhal, badkamer, apart toilet (Japans), apart bad en inloop douche. Aan de andere kant en tevens volledig af te sluiten is er de slaapkamer, bureau en living. Daarnaast is er nog het terras, het privé-zwembad en daybed waar het heerlijk vertoeven is met zich over de stad.

De faciliteiten voor dit eerder kleinschalig hotel zijn zeker niet te onderschatten. Zo zijn er meerdere tennisbanen en squash courts waar je zowel overdag als in het donker een balletje kan slaan. Een enorme gym waar je de nodige begeleiding krijgt en specifieke lessen kan volgen indien dat meer je ding is. Het 50m lange zwembad is 1 van de blikvangers van het hotel en zeker één die door het gebruik van natuursteen nog meer uitstraling geeft. De gerenommeerde spa heeft natuurlijk een waslijst aan lokale behandelingen die je kan uitproberen, maar biedt eveneens de meer alledaagse dingen aan. Dan zijn er nog meerdere boetieks, een bakkerij, een kunstgalerij, chocolatier,… Inderdaad, dit alles in een hotel met amper 40 kamers.

Eén van de grote pijlers van dit hotel is de service en iedereen doet zijn best om alles uit de kast te halen om je tot op je wenken van de beste service te voorzien. Het mag dan wel één van de meest luxueuze hotels in de stad zijn, maar de manier waarop ze je als een gast behandelen is zeker van hetzelfde niveau, wat dikwijls niet het geval is in gelijkaardige hotels.

En dan is er natuurlijk nog het culinaire plezier dat je kan beleven in dit hotel. In de Lodhi kan je jezelf verwachten aan hoogstaande Indische gerechten die zowel verfijnd maar toch nog steeds zeer authentiek zijn. Wij aten meermaals in het Elan restaurant dat ondanks zijn zeer chique uitstraling geen enkel probleem maakte van de aanwezigheid van onze kinderen. Dit is zeker niet altijd het geval in gelijkaardige restaurants, maar hier werd hemel en aarde verzet om iedereen op zijn wenken te bedienen, irrelevant van de leeftijd. Daarnaast probeerden we tevens het pool café en de room service, en telkens waren we aangenaam verrast. Ook het ontbijt is een ervaring die je niet mag overslaan. Je krijgt een menu waaruit je alles kan en mag kiezen waar je maar zin in hebt, en de keuze is letterlijk eindeloos.

De grote culinaire must die je niet mag overslaan wanneer je in de Lodhi verblijft is Indian Accent. Dit restaurant werkt nauw samen met het hotel, maar opereert zelfstandig, ook al is het gelegen op het terrein van het hotel, wat op zich zeer makkelijk is. Dit restaurant laat geen kinderen toe (een goede reden om de nanny service van de Lodhi te gebruiken) en is zonder twijfel de nummer 1 van India. Reeds meerdere jaren staat het in de San Pellegrino top 100 en werd het vorig jaar nog verkozen als beste restaurant in Azië. Hier worden lokale gerechten verheven naar een  ongekend niveau door gebruik te maken van internationale technieken en ook ingrediënten. Wij probeerden de Chef’s Tasting menu, en waren verre van teleurgesteld. Gedurende 10 gangen wordt er een culinair verhaal naar voor geschoven dat beïnvloed is door alle uithoeken van India. De aangepaste wijnen komen deels uit de Indische wijnregio, en deels uit het buitenland. Zonder twijfel 1 van de culinaire hoogtepunten tijdens onze reis. Het is zeker niet de goedkoopste optie in Delhi, maar in vergelijking met sommige anderen uit de top 100 lijst is het zeker een aanrader.

Besluit: dit is geen doorsnee luxe hotel waar je simpelweg een iets grotere kamer hebt en de service net iets vriendelijker is. Nee, daarvoor zijn er genoeg alternatieven in Delhi. De Lodhi is een hotel dat momenteel een klasse voor zichzelf heeft gecreëerd. Zowel de service, het comfort als ook de faciliteiten zijn top en het ziet er niet naar uit dat daar dadelijk verandering in zal komen.

Goedkoop is dit hotel niet, maar voor dit niveau van service, de rust, centrale ligging en zekerheid dat je geen Delhi belly zal hebben is die prijs mij meer dan waard. Aangezien wij minder dan 4 weken voor vertrek alles vast gelegd hadden, was de prijs ook nog iets lager dan normaal, rond de 450 euro/nacht. Maar er zijn natuurlijk goedkopere kamers beschikbaar indien gewenst (zeker als je maar met 2 personen verblijft), alhoewel ik met kinderen ten zeerste de Lodhi kamers kan aanbevelen.