Alle wegen leiden naar Rome wordt wel eens gezegd. Of dat al dan niet waar is, wordt nog steeds over gedebatteerd. Net als over de vraag of je nu beter de snelste, dan wel de kortste weg neemt. Waarover iedereen het wel zowat eens is, is dat je voor het behalen van Star Alliance Gold best de weg neemt die je het minste moeite kost, en dat is voor de meesten nog steeds via onze Griekse vrienden van Aegean Airlines.

Eerst en vooral moet ik om te beginnen een heilig huisje omver trappen. Is Aegean (en dan meerbepaald hun programma Miles+Bonus) dé manier om Star Alliance Gold status te behalen? Zeer zeker niet. Er zijn verschillende programma’s binnen de Star Alliance die interessante voordelen bieden voor hun frequente reizigers. Star Alliance telt namelijk meer dan 20 verschillende frequent flyer programs (FFP’s), elk met hun eigen insteek. Programma’s zoals Miles & Smiles van Turkish Airlines, Egyptair Plus of Lufthansa Miles & More kunnen zeker ook geschikt zijn. Hierover meer in een opvolgend artikel. En toch blijft Aegean een opvallende uitzondering in dat rijtje.

In een notendop

Wim heeft een tijdje geleden al een uitgebreide beschrijving gegeven van het programma Miles+Bonus, en ik ga zeker niet pretenderen dat beter te doen. Voor alle details over het programma kan je dan ook terecht in deze blogpost. Samengevat komt het erop neer dat Aegean het aantal benodigde statusmijlen (tier miles) voor je halveert, als je minstens 6 segmenten met hen vliegt (2 voor het behalen van Silver, en 4 voor het behalen van Gold status). Met andere woorden:

  • 12.000 statusmijlen verdienen en 2x met Aegean vliegen geeft je Silver status
  • daarna nog 24.000 statusmijlen verdienen en 4x met Aegean vliegen geeft je Gold status

Voor de volledigheid, je status is 365 dagen geldig vanaf het moment je het statusniveau hebt bereikt. Om je status te behouden hoef je slechts het volgende te doen:

  • 8.000 statusmijlen verdienen en 2x met Aegean vliegen om je Silver status te behouden
  • 12.000 statusmijlen verdienen en 4x met Aegean vliegen om je Gold status te behouden

IMG_6578_

In de praktijk

Getallen zeggen natuurlijk alles en niks. 36.000 statusmijlen, hoeveel moet je daar nu juist voor vliegen? Daar draait het uiteindelijk allemaal om. Op dit moment zit de absolute sweet spot bij Scandinavian Airlines. De conversietabel van Miles+Bonus voor vluchten met SAS is zeer voordelig, en SAS heeft geregeld promoties waarbij je vluchten naar Noord-Amerika of Azië kan boeken vanaf zo’n 300 EUR, weliswaar in economy (SAS Go).

In de praktijk kom je met 3 van zulke vluchten, met bijhorende positioneringsvluchten tussen Brussel en de betreffende SAS-hub al een heel eind voor het behalen van je status. Tel daarbij je 6 segmenten met Aegean (ja, ook die tellen nog eens mee voor je statusmijlen) en in no time zit dat felbegeerde goudkleurige kaartje in je portefeuille.

In de praktijk kunnen die 36.000 mijlen er bijvoorbeeld zo gaan uitzien:

  1. De hoofdmoot: 3 longhaul-vluchten tussen Scandinavië en respectievelijk Chicago, Tokyo en Los Angeles. Goed voor (afgerond) 8.500, 10.500 en 11.000 mijlen.
    StarAllianceGoldLonghaul
  2. De nodige positioneringsvluchten om telkens in de betreffende SAS-hub te geraken. Elke vlucht met Scandinavian Airlines levert je minimaal 600 mijlen op. In dit voorbeeld zijn de positionerende vluchten samen goed voor zo’n 4.000 mijlen. Door hiermee wat te spelen (extra vluchtjes tussen bijvoorbeeld Copenhagen en Oslo toevoegen aan je trip) kan je eventuele tekortjes in je mijlensaldo makkelijk opvangen. Deze boek je in de praktijk idealiter samen met intercontinentale vlucht.
    StarAllianceGoldPositioning
  3. Tot slot ook nog de 6 segmenten met Aegean, die leveren afhankelijk van je bestemming en de boekingsklasse van je ticket ook nog eens ongeveer 3.000 mijlen op.
    StarAllianceGoldAegean

Alles tesamen ziet een en ander er best leuk uit:

StarAllianceGoldMap

Via de website van Miles+Bonus kan je ook statusmijlen kopen, om een eventueel klein tekortje nog aan te vullen, al zou dit in principe niet nodig mogen zijn.

Hoeveel kost dat dan?!

Kostprijs is een heikel punt, omdat het niet zwart/wit te zien is. Niks is er gratis (of toch weinig), en vroeg of laat betaal je toch voor de geleverde diensten. Uiteindelijk zijn die programma’s net ontwikkeld zodat je meer geld zou gaan uitgeven bij de maatschappij in kwestie. Alles hangt er vanaf welke doelen je wil bereiken. In bovenstaande voorbeeld maak je 4 individuele trips, waarbij je uiteindelijk zelf bepaalt wat je wil doen, en hoe lang je er blijft. Op het einde van de rit hou je er de Gold status aan over, wat een mooie bonus is. Bekijk je het anders en maak je de trips puur met het doel om de status te behalen, dan wordt het een dure grap.

In cijfers uitgedrukt ga je ergens rond de 1.000 tot 1.250 EUR kwijt zijn aan bovenstaande vluchten, mits je goed plant, en gebruik kan maken van de nodige promo’s. Heb je geluk, dan valt er wel ergens een “flash sale” uit de lucht en kan je zelfs dat budget nog doen zakken. Vergeet ook niet dat ongeveer evenveel awardmijlen gaat verzamelen, die je later dan weer kan gebruiken om vluchten mee te boeken.

De beste deals delen we nog steeds via onze Jumpseat Alert en alle andere promo’s kan je steeds terugvinden op het forum. Er is zelfs een volledig onderwerp gewijd aan goedkope vluchten met Aegean.

IMG_6559_

Conclusie

Star Alliance Gold is allesbehalve onbereikbaar voor wie geregeld wil reizen. Het is mooi meegenomen wanneer je gebruik kan maken van de statusvoordelen, en zoals hierboven al aangehaald kan mits een goede planning dit perfect in je reisplannen worden ingepast. Ieder doet wat hij wil uiteraard, maar het behalen van status op zich zou eigenlijk geen doel mogen zijn, want dan wordt het een duur extraatje.

Wanneer je enkele keren per jaar reist, loont het zeker de moeite om Miles+Bonus van naderbij te bekijken. Misschien nog het lastigst zijn de vluchten die je moet doen met Aegean zelf. Maar geef toe, wat is er leuker dan een weekendje rondvliegen tussen de prachtige Griekse eilanden?

Omslagfoto © Aidan Meyer
Kaarten © Great Circle Mapper